Je bent hier:

Peuteropvang bij het Mosterdzaadje

De peuteropvang is een voorschoolse voorziening voor kinderen tussen de 2 en 4 jaar. Het doel van de peuteropvang is om kinderen te stimuleren in hun individuele ontwikkeling. Kinderen krijgen hier de gelegenheid om in groepsverband te spelen, leren en zich te ontwikkelen. Het aanbieden van voorschoolse educatie (VE) hoort daar ook bij. De peutergroep is vier dagdelen per week van 8.15 tot 12.15 uur. Kinderen van de dagopvang kunnen naar deze groep, maar ook nieuwe kinderen die nog niet de kinderopvang bezoeken zijn welkom.

De peuteropvang werkt met gekwalificeerde pedagogische medewerkers. De groep heeft een vaste groepsleiding, zodat het kind gewend raakt aan zijn of haar begeleider. Het aantal pedagogisch medewerkers dat tegelijkertijd aanwezig is hangt af van de aantallen kinderen die komen. We hanteren hierbij de Wet Kinderopvang. Daarnaast wordt er gewerkt met vaste oproepmedewerkers, vrijwilligers en zijn er soms stagiaires aanwezig.

Visie op Voorschoolse Educatie

Peuters en kleuters zijn nog niet schoolrijp. Waarom zouden wij ze dan wel op een schoolse wijze onderwijzen? Het Mosterdzaadje is ervan overtuigd dat kinderen letterlijk en figuurlijk de ruimte moeten krijgen en zich het beste ontwikkelen in een uitdagende speelleeromgeving met veel tijd en ruimte voor spel. We moeten peuters geen onderwijs aanbieden zoals in het schoolsysteem, maar juist hun intrinsieke leermotivatie aangrijpen en ze uitdagen om net een stapje verder te gaan. Toerusten voor het nu, zodat ze klaar zijn voor school.

Binnen het Mosterdzaadje mogen kinderen zich spelend en ontdekkend ontwikkelen. Omdat het Mosterdzaadje ieder kind als kostbaar ziet en de persoonlijke ontwikkeling belangrijk vindt bieden we elke peuter voorschoolse educatie aan. We vinden het belangrijk om elk kind een eerlijke kans te bieden op een zo optimaal mogelijke ontwikkeling en doorstroming naar het basisonderwijs.

Spel wordt binnen het Mosterdzaadje ingezet als basis voor de ontwikkeling. Spelen is voor elk kind de motor van de ontwikkeling. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar de wereld om hen heen. Niet de activiteiten zijn leidend in het aanbod maar het ontdekken, ontwikkelen en de talenten van het kind. Kinderen ontwikkelen zich de hele dag door. Wij willen niet alleen ontwikkelingskansen creëren door op vaste tijden door middel van vaste activiteiten kinderen te stimuleren om op een specifiek gebied te ontwikkelen, maar juist elk moment aangrijpen om kinderen iets nieuws te leren, hen uit te dagen of intrinsiek te motiveren en zo ontwikkelingskansen grijpen. Spelen is ontdekken, ontdekken is leren en leren is groeien. Daarin zet elk kind zijn eigen stappen, in zijn eigen tempo.

Programma Voorschoolse Educatie

Wij werken met de kinderen met het Voorschoolse Educatie-programma: VErrijken met KIKI.  Zie voor meer informatie de pagina VE.

Dagritme

Het dagritme dat wordt gecreëerd met de dagkaarten dient als leidraad voor de dag. Peuters hebben nog geen besef van tijd. Ze begrijpen niet wat het betekent als je zegt: ‘over 2 uur, vanmiddag etc. Met de dagkaarten geef je de kinderen een overzicht van de dag zonder dat ze daarvoor tijdbesef nodig hebben. Zo kun je duidelijk maken dat er de tweede helft van de ochtend een activiteit in het bos plaats vindt, doordat de kaart van het bos achter de kaart van fruit eten hangt. De dagkaarten zijn daardoor een houvast voor de kinderen.

Overdracht naar de basisschool

Als de peuter vier jaar is geworden wordt er een overdrachtsformulier gemaakt voor de basisschool. De bevindingen worden besproken met de ouders in een eind gesprek. Het is aan de ouders vrij om dit aan de bassischool te geven. Als ouders dit op prijs stellen kan er ook een gesprek plaatsvinden tussen de pedagogische medewerker en de leerkracht van het basisonderwijs van het kind.